Clausthalers historia

How To Change

The world

With non-alc. beer



Att förändra ölvärlden för evigt

En generation av förändring

1972 var ett pionjärernas år. Det första tv-spelet ”Pong” lanserades, vilket banade väg för dagens videospelsindustri. Svenska popgruppen ABBA bildades och sålde senare mer än 380 miljoner skivor. 

Att förändra ölvärlden för evigt

En generation av förändring

1972 var ett pionjärernas år. Det första tv-spelet ”Pong” lanserades, vilket banade väg för dagens videospelsindustri. Svenska popgruppen ABBA bildades och sålde senare mer än 380 miljoner skivor. 

chapter02-section-generation-image-1

Samma år fick en mindre grupp bryggare en idé. De bestämde sig för att skapa en välsmakande öl med lågt kaloriinnehåll. Men det var en försäljningschef som hade en ännu djärvare vision: varför nöja sig med en kalorifattig öl när de kunde skapa världens första välsmakande alkoholfria öl? 

Ett team sattes samman och antog utmaningen. Andra bryggerier hade försökt att brygga en öl utan alkohol innan, men resultatet var alltid odrickbart.

Dock inte den här gången. 1972 startade Clausthaler den process som skulle förändra ölvärlden för evigt.

Hur Clausthaler kom till

Innovation, beslutsamhet, och långa arbetstimmar

Hur Clausthaler kom till

Innovation, beslutsamhet, och långa arbetstimmar

Liksom Clausthaler jagade ett antal bryggerier den alkoholfria ölens heliga Graal i slutet av 60-talet och början av 70-talet. De flesta av dem gav förr eller senare upp. Clausthaler gav aldrig upp!

Hur Clausthaler kom till

Innovation, beslutsamhet, och långa arbetstimmar


Liksom Clausthaler jagade ett antal bryggerier den alkoholfria ölens heliga Graal i slutet av 60-talet och början av 70-talet. De flesta av dem gav förr eller senare upp. Clausthaler gav aldrig upp!


chapter02-section-innovation-image-1


Drivna av en passion som gränsade till besatthet var pionjärerna på Clausthaler fast beslutna att brygga alkoholfri öl. Men när konkurrenterna försökte att ta bort alkoholen ur vanlig öl insåg Clausthalers bryggmästare att de behövde en ny strategi helt och hållet. Så, efter otaliga långa dagar och nätter som tillbringats på bryggeriet kom de på en radikal och innovativ bryggeriprocess där jäsningen stoppades strax innan alkoholen började utvecklas.


Denna process har gått till bryggerihistorien som Clausthalers kontrollerade jäsning. Och när du uppfinner något som kommer att förändra världen, skyddar du det. Det är vad Clausthaler gjorde, de patenterade bryggningsprocessen. Under många år var Clausthaler det enda bryggeri som använde kontrollerad jäsning. Numera används denna teknik av andra byggerier också men ingen kommer i närheten av Claustahlers prisbelönta smak.


Det var de ihärdiga bryggmästarna som uppfann den kontrollerade jäsningen. De arbetade dag och natt och mätte, provade, mätte igen, väntade, mätte och väntade tills de hittade sitt eget sätt att brygga en alkoholfri öl som såg ut och smakade som en god öl ska.


Clausthaler intar scenen

Korsar nya horisonter

Clausthaler intar scenen

Korsar nya horisonter

För att skapa något utanför boxen måste du vara förälskad i det omöjliga. 

Clausthaler intar scenen

Korsar nya horisonter

För att skapa något utanför boxen måste du vara förälskad i det omöjliga. 

När ljudfilmen kom, trodde ingen på att det skulle hålla. När koffeinfritt kaffe först introducerades drack ingen det. Så när Clausthaler bryggde sin första alkoholfria öl, stod de inför liknande utmaningar.

1979 var den allmänna inställningen till alkoholfri öl inte direkt positiv.

Men Clausthalers bryggmästare hade arbetat för hårt för att låta sin innovation gå obemärkt förbi. Och återigen, räddade en snilleblixt dagen. Men den här gången involverade det lite knep: Clausthaler introducerade först sin banbrytande alkoholfria öl under ett annat namn, lite som en trojansk häst.

Bryggeriet uppfann "Prinzenbier" som såldes som en läcker ny lättöl som innehöll alkohol. Bakom etiketten "Prinzenbier", stod naturligtvis Clausthaler. Plötsligt kunde barägare och återförsäljare inte få nog av den nya hippa brygden, och när knepet avslöjades visade Clausthaler att den var här för att stanna.

Hur man marknadsför en ny affärsidé

Det är tufft att vara först – en nyhet är inte alltid given

Hur man marknadsför en ny affärsidé

Det är tufft att vara först – en nyhet är inte alltid given

Det visionära teamet bakom Clausthaler visste alltid att de skulle behöva göra det omöjliga möjligt genom reklam precis som de gjorde i distributionen.Först försökte man marknadsföra den genom rationella fördelar med alkoholfri öl. 

Hur man marknadsför en ny affärsidé

Det är tufft att vara först – en nyhet är inte alltid given

Det visionära teamet bakom Clausthaler visste alltid att de skulle behöva göra det omöjliga möjligt genom reklam precis som de gjorde i distributionen.

Först försökte man marknadsföra den genom rationella fördelar med alkoholfri öl.

chapter02-section-understood-image-1

“Va? Dricker du på jobbet?” var en fråga som buss- och taxichaufförer fick som de besvarade med: ”Det är alkoholfri öl, och den smakar ändå fantastiskt.”

En annan idé var att marknadsföra Clausthaler som ”Ölen som polisen tillåter”. Men det konceptet togs emot på fel sätt av öldrickarna och skapade skuldkänslor. 


chapter02-section-understood-image-2

Marknadsundersökningar bekräftade att konsumenter endast valde alkoholfri öl om den smakar som riktig öl. 

När nästa Clausthalerkampanj kom fick budskapet en positiv vinkling:

“Allt en öl behöver.”

TV-inslag använde ett “James Bond” och “Miami Vice”-tema och visade aktiva människor som seglade eller åkte utför i djup snö – och Clausthaler var där, mitt i alltihopa.

“Allt en öl behöver.”: det var nyckeln.

Smaken som lurade alla

Ölen som inte är en öl

Smaken som lurade alla

Ölen som inte är en öl

Det finns några bra exempel som visar precis hur mycket Clausthaler ser ut, luktar och smakar som en riktig öl. En av de berättelser som blev en favorit bland både Clausthalers anställda och konsumenter kom till på en fest.

Smaken som lurade alla

Ölen som inte är en öl

Det finns några bra exempel som visar precis hur mycket Clausthaler ser ut, luktar och smakar som en riktig öl. En av de berättelser som blev en favorit bland både Clausthalers anställda och konsumenter kom till på en fest.

chapter02-section-notabeer-image-1

En styrelsemedlem från bryggeriet var på en bröllopsfest tillsammans med vänner från universitetet. Han tog med sig två ölfat, ett fyllt med vanlig Pilsner och det andra med Clausthaler.

Det var en varm sommarkväll och festen var i full gång. Styrelsemedlemmen, som var törstig efter dansen, beställde en Clausthaler. Men när han tog en klunk, insåg han att han hade vanlig Pilsner i sitt glas – faten hade förväxlats utan att någon märkt det!

Så han tog mikrofonen, stoppade musiken, och med ett skratt, gjorde han kvällens mest minnesvärda tillkännagivande: alla som trodde att de hade druckit Pilsner hela kvällen hade faktiskt druckit Clausthaler - och alla som trodde att de hade druckit Clausthaler borde lämna sina bilar och ta taxi hem.

Skapa en ny brygd

Förälskad i det omöjliga

Skapa en ny brygd

Förälskad i det omöjliga

Bakom varje stor innovation finns en grupp människor med en smak för det ouppnåeliga. Clausthalers ledning var medveten om den svåra uppgiften som låg framför dem från allra första början. Men under de första tio åren av arbetet med att skapa det unga varumärket påmindes de dagligen om att det skulle bli en verklig utmaning att brygga en alkoholfri öl som såg ut som och smakade som vanlig öl.

Skapa en ny brygd

Förälskad i det omöjliga

Bakom varje stor innovation finns en grupp människor med en smak för det ouppnåeliga. Clausthalers ledning var medveten om den svåra uppgiften som låg framför dem från allra första början. Men under de första tio åren av arbetet med att skapa det unga varumärket påmindes de dagligen om att det skulle bli en verklig utmaning att brygga en alkoholfri öl som såg ut som och smakade som vanlig öl.

Som tur var för ölvärlden, leddes Clausthaler av ett team som trivdes under press. Dr. Christian Zürcher som stod vid rodret hade kunskap och expertis för att styra varumärket in i framtiden. Zürcher, som var Clausthalers teknikchef, hade ett nära samarbete med bryggerimästaren Rüdiger Gruß för att omvandla Clausthalers tekniska prestation till varumärkets signatursmak.

Tillsammans med sitt team lyckades de tillslut att uppnå sin vision och skapade en alkoholfri dryck som ser ut som och smakar som en riktig, bra öl.